Edukacja
- 30 czerwca 2022
- wyświetleń: 22978
Od sierpnia zapłacimy więcej za śmieci. Wielu radnych było przeciw
To już pewne. Od sierpnia zapłacimy więcej za śmieci. Podczas sesji Rady Miejskiej w dniu 23 czerwca radni przyjęli uchwałę w sprawie nowej stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata wyniesie 34,80 zł od osoby. To o 9 złotych więcej niż obecnie. Radni zawnioskowali o przygotowanie projektu uchwały dotyczącego częściowego zwolnienia z opłaty rodzin wielodzietnych i biedniejszych oraz o podniesienie ulgi za kompostowanie bioodpadów. Może on trafić pod głosowanie we wrześniu.
Jak poinformowano podczas sesji, w czasie trwania konsultacji społecznych wpłynęło 36 uwag mieszkańców. Nie zostały one uwzględnione.
- Nowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami wyniesie 34,80 miesięcznie od osoby w przypadku selektywnego zbierania odpadów;
- Nowa stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeśli właściciel nieruchomości nie segreguje śmieci - 70 zł od osoby;
- metoda ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami z nieruchomości zamieszkałych - iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej;
Wyniki głosowania:
- 12 radnych głosowało "za": Marek Dutkowski, Krystyna Fuławka, Ireneusz Gruszka, Grzegorz Kuczera, Marcelina Leki, Barbara Psik, Piotr Rabaszowski, Monika Rąba, Maciej Stieber, Leszek Szczotka, Maria Szostak, Andrzej Wojtanowicz.
- 9 radnych głosowało przeciw: Renata Dyrda, Arkadiusz Gardiasz, Marcela Kanafek-Lewandowska, Henryk Kopiec, Andrzej Mańka, Marek Szklorz, Łukasz Tetla, Marta Wojciechowska-Smolarz, Rafał Wróbel.
Podczas posiedzenia dwóch radnych było nieobecnych: Jacek Kubis oraz Michał Ziebura.
Uchwała została więc przyjęta wymaganą większością głosów. Nowe stawki wejdą w życie z dniem 1 sierpnia 2022 roku.
Tuż przed głosowaniem za podwyżką, przewodniczący rady Leszek Szczotka zaproponował złożenie wniosku o przygotowanie projektu uchwały, który będzie dotyczył częściowego zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami rodzin wielodzietnych i tych z niskimi dochodami. Radny Henryk Kopiec zaznaczył ponadto, że ulga z tytułu kompostowania odpadów powinna zostać podwyższona o kilka złotych wobec 9-złotowej podwyżki opłaty za śmieci. Burmistrz zaproponował, by kwestię podwyższenia tej ulgi włączyć do projektu uchwały dot. częściowego zwolnienia z opłaty rodzin wielodzietnych i biedniejszych. Dariusz Skrobol zapowiedział wstępnie, że uchwała będzie mogła trafić pod głosowanie po wakacjach. Wniosek o przygotowanie projektu uchwały przyjęto jednogłośnie.
Przypomnijmy, że obecnie na terenie gminy obowiązują następujące stawki opłaty za śmieci:
- 25,80 zł/osobę/miesiąc jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
- 51,60 zł/osobę/miesiąc jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny;
Publikujemy fragment czerwcowej sesji, w którym radni dyskutują nad systemem wywozu śmieci, m.in. proponują zmiany, które pomogłyby obniżyć koszty gospodarowania odpadami:
Urząd Miejski informuje, dlaczego koszty gospodarowania odpadami wzrosły
Jak czytamy w komunikacie na stronie internetowej urzędu:
obowiązek utrzymania ciągłości usługi, czyli zapewnienia mieszkańcom niezawodnego i efektywnego sposobu odbioru odpadów komunalnych spoczywa na gminie. Niezależnie od działań samorządów z roku na rok opłaty za gospodarowanie i wywóz śmieci rosną w całym kraju. Ten problem dotyka również mieszkańców Pszczyny. Jest oczywiście wiele czynników, które na to wpływają. To między innymi: wzrost stawki za tonę odpadów, rosnące koszty energii i paliwa, ale też - co trzeba sobie powiedzieć wprost - wzrost produkcji odpadów, a tym samym wzrost ilości odbieranych śmieci z prywatnych posesji.
Dla przykładu:
- stawka za tonę odpadów wzrosła z 764,64 zł w 2020 roku do 864,96 zł w 2022 roku,
- ilość odbieranych odpadów w gminie Pszczyna wzrosła z 20 000 ton (w 2020 roku) do 22 000 ton (kalkulacja na 2022 rok),
- w związku z wprowadzeniem zbiórki odpadów BIO z posesji ich ilość wzrosła w stosunku do 2021 r. o 100 % (z 1121,62 ton odebranych w 2020 r. do 2096,90 ton w 2021 r.),
- brak limitu na odpady zielone w PSZOK-u również wpłynął na większą ich ilość (335,53 ton przyjętych w 2020 r. na 575,75 ton przyjętych w 2021 r.).
Wpływ na cenę mają ponadto:
- rosnące globalnie koszty paliwa i energii elektrycznej oraz płacy minimalnej,
- w roku 2021 w gminie Pszczyna nie było podwyżki stawki opłaty, powstał niedobór za lata 2020 i 2021 w wysokości 1 333 062,66 zł,
- zwiększone wymogi sprzętowe związane z Ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych - 2% taboru musi spełniać wymogi zero bądź niskoemisyjności,
- brak lokalnej spalarni.
W związku z powyższym w projekcie uchwały zaproponowana stawka wynosi:
- 34,80 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość,
- 70 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.
Co warto podkreślić, w Pszczynie zakres usług w porównaniu do wielu innych gmin jest dużo szerszy.
Obejmuje:
- odbiór dwa razy w miesiącu odpadów zmieszanych,
- dwa razy w miesiącu odbiór odpadów segregowanych,
- odbiór odpadów bio dwa razy w miesiącu w czasie sezonu i raz w miesiącu poza sezonem,
- odbiór popiołu z posesji,
- dwa razy w roku odpadów wielkogabarytowych,
- możliwość oddania w ciągu roku do 1t odpadów remontowo-budowlanych w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ulicy Cieszyńskiej w Pszczynie,
- oddania bez limitów w PSZOK zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- możliwość oddania na terenie PSZOK do 200 kg odpadów zielonych,
- możliwość oddania na terenie PSZOK bez limitów innych odpadów segregowanych.
Jak ponadto wskazuje ratusz, niepokojące, że różnica pomiędzy osobami zameldowanymi a zadeklarowanymi w gminie Pszczyna to około 2000 osób. W planie jest przeprowadzanie kontroli w celu identyfikacji osób, które mieszkają na terenie gminy, a nie uiszczają opłat za odbiór odpadów, a także identyfikacji przedsiębiorców, którzy nie posiadają odrębnej umowy na odbiór odpadów, a śmieci umieszczają w pojemnikach odbieranych z nieruchomości mieszkalnych. Zgodnie z Ustawą, każdy przedsiębiorca oprócz umowy na odbiór odpadów zmieszanych powinien mieć umowę na odbiór wszystkich frakcji odpadów segregowanych. Odpady z prowadzonej działalności gospodarczej winny być odbierane oddzielnie od systemu gminnego, co będzie przedmiotem kontroli.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Śmieci, odpady
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Śmieci, odpady" podaj