Listy
- 15 lutego 2021
- wyświetleń: 3890
Lekcje online: jaka jest pozytywna strona szkolnej rzeczywistości?
Czas pandemii i obostrzeń związanych z koronawirusem wymusił na całym społeczeństwie dostosowanie się do nowych warunków życia i zaakceptowania zmian - także w obszarze edukacji. Jak radzimy sobie z nauką i nauczaniem na odległość? Wielu sceptyków widzi tylko negatywne efekty i problemy związane z realizacją podstaw programowych, jednak podsumowując poprzedni rok dostrzegliśmy także pozytywne aspekty takiej pracy - pisze Anna Bienioszek ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Pszczynie.
Dzięki nauczaniu zdalnemu rozwinęliśmy w zawrotnym tempie nasze kompetencje informatyczne. Rzeczywistość okazała się bardzo wymagająca i zmusiła nas do korzystania z wielu aplikacji, bez których kontakt z uczniami i nauka byłyby bardzo utrudnione. Loginy, hasła, maile i formularze, filmiki instruktażowe oraz e-booki stały się podstawowym nazewnictwem dla uczniów i nauczycieli.
Połączenia online umożliwiły przeprowadzenie eksperymentalnych lekcji, które w tradycyjnym systemie nie mogłyby się odbyć. W kilku klasach przeprowadzono "mieszane" lekcje językowe - dzieci uczyły się krótkich słówek i wyrażeń po angielsku, niemiecku i francusku. Podsumowaniem tych multi-językowych zajęć było stworzenie kolażu pocztówkowego, czyli kartki świątecznej oraz prezentacji multimedialnych w każdym z trzech uczonych w szkole języków. Przy okazji świąt Bożego Narodzenia zapoznano młodszych uczniów ze zwyczajami w krajach anglojęzycznych, w Niemczech i we Francji w ramach lekcji języka obcego.
Dzięki narzędziom internetowym przeprowadzono ogólnopolski konkurs z języka angielskiego oraz pierwszy etap konkursu wojewódzkiego w formie online oraz konkurs na kalendarz adwentowy.
Nauczanie na odległość to spore wyzwanie dla uczniów potrzebujących większego wsparcia.
Korzystanie z pomocy dydaktycznych dostępnych w zasobach Internetu: prezentacji multimedialnych, kart pracy, gier edukacyjnych, bajek, plików muzycznych i filmowych oraz instruktaży do zajęć, a także materiałów przygotowanych przez nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole to duży wachlarz pomocy w zdalnej nauce.
Następnym wyzwaniem jest prowadzenie monitoringu zajęć przez nauczycieli, np. przez uzyskiwanie informacji zwrotnych od rodziców/opiekunów w formie pisemnej (e-mail, sms) lub ustnej, a także inną dokumentację (zdjęcia, filmiki, wytwory pracy uczniów). To naprawdę czasochłonne działania. Należy przyznać, że wszyscy tęsknimy za bezpośrednim kontaktem.
Bez wątpienia czas pandemii zmienił oblicze szkoły, tak jak zmienił też nasze życie. Choć nie zawsze akceptujemy te zmiany, to mimo wszystko należy dostrzec ich pozytywny wpływ. Dlatego warto docenić starania i jednej i drugiej strony.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Książąt Pszczyńskich w Pszczynie
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Szkoła Podstawowa nr 1 im. Książąt Pszczyńskich w Pszczynie" podaj