Rozrywka
- 18 października 2007
- wyświetleń: 3857
''Chrobry'' nagrodzony za języki
W dniu 15.10.2007 w Warszawie odbyło się rozdanie certyfikatów "European Language Label dla nowatorskich inicjatyw w nauczaniu języków obcych". Ten wyjątkowo prestiżowy znak jakości został przyznany dla I LO im. Bolesława Chrobrego w Pszczynie za projekt "Forum frankofońskie: Śląsk rozwiązuje języki", którego koordynatorem była Pani Edyta Wojciech, nauczycielka języka francuskiego w liceum Chrobrego.
Uroczystość wręczenia certyfikatu miała miejsce na Uniwersytecie Warszawskim i odbyła się w wyjątkowo uroczystej oprawie. Zostali na nią zaproszeni Pani Dyrektor Renata Dyrda, Pan Dyrektor Zbigniew Noskowski oraz koordynatorka projektu, Pani Edyta Wojciech.
Nagroda ta ma ogromny prestiż w wymiarze międzynarodowym. Nagrodzono około 200 inicjatyw w całej Europie, w tym 19 w Polsce. Certyfikat podpisany jest przez obecnego Ministra Edukacji Narodowej oraz Komisarza Unii Europejskiej ds. Wielojęzyczności (Leonard Orban). Labelowi towarzyszy list gratulacyjny.
Przypomnijmy, iż w wyniku organizacji I i II Forum frankofońskiego w Pszczynie (2005, 2006) osiągnęliśmy następujące efekty:
- wyłonienie grupy 50 nauczycieli zainteresowanych projektem klas frankofońskich;
- zainteresowanie dyrektorów i władz oświatowych, wygospodarowanie funduszy na dodatkowe godziny języka francuskiego;
- nawiązanie współpracy między naszym liceum a gimnazjami powiatu;
- wzrost zainteresowania językiem francuskim (14 nowych grup frankofońskich w liceum i gimnazjach powiatu pszczyńskiego);
- czerwiec 2006 - podpisanie umowy pomiędzy Powiatem Pszczyńskim i Komisariatem Generalnym Belgii w sprawie powołania stanowiska lektora języka francuskiego w naszym liceum;
- doposażenie szkoły w podręczniki, książki, pomoce naukowe, prasę francuskojęzyczną;
- promocja szkoły, ziemi pszczyńskiej i Śląska w innych regionach Polski i za granicą;
- współpraca z Wspólnotą Walonia-Bruksela (wizyta parlamentarzystów belgijskich, ciekawi goście, współorganizacja Dnia Frankofonii, staże);
Edyta Wojciech
-------------------------------------
Informacje na temat European Language Label
W 2007 roku Polska będzie uczestniczyła po raz kolejny w konkursie European Language Label organizowanym przez Komisję Europejską. Już 100 certyfikatów European Language Label zostało przyznanych polskim instytucjom w konkursie projektów (13 w 2002 r., 20 w 2003 r., 22 w 2004 r., 26 w 2005 r. i 19 w roku 2006). Od roku 2005 odbywa się konkurs indywidualny European Language Label. W roku 2005 certyfikaty otrzymało 12 nauczycieli, a w roku 2006 - 14 nauczycieli.
Pragniemy przypomnieć, iż celem konkursu jest nagradzanie i upowszechnianie nowatorskich inicjatyw dotyczących nauczania i uczenia się języków charakteryzujących się wysoką jakością, wielostronnym charakterem, oryginalnością i innowacyjnością. W konkursie mogą brać udział wszystkie rodzaje szkół, zarówno publiczne jak niepubliczne, uczelnie wyższe, placówki kształcenia językowego dla dzieci i dorosłych, ośrodki prowadzące kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli języków, oraz wszystkie instytucje edukacyjne zajmujące się nauczaniem i promowaniem języków; a w konkursie indywidualnym - wszyscy nauczyciele zajmujący się nauczaniem języków obcych.
European Language Label dla nowatorskich inicjatyw w nauczaniu i uczeniu się języków.
Wszystkie projekty, które ubiegają się o przyznanie European Language Label we wszystkich krajach uczestniczących w programie muszą spełniać następujące kryteria:
- Podejmowane inicjatywy muszą mieć wielostronny charakter. Wszystkie osoby i elementy zaangażowane w projekty - uczniowie, nauczyciele, metody i materiały - powinny przyczynić się do rozpoznania i spełnienia potrzeb edukacyjnych osób uczących się. Dostępne źródła powinny być wykorzystywane w sposób twórczy, aby stymulować uczenie się języka. Przykładem może być: wykorzystanie rodzimego mówcy (tzw. "native speaker"), uczenie się języka w ramach współpracy miast bliźniaczych (tzw. "twin towns") lub instytucji, oraz współpraca z lokalnym biznesem.
- Inicjatywy powinny wnosić dodatkowe korzyści do dotychczasowych doświadczeń krajowych w nauczaniu i uczeniu się języków. Inicjatywy powinny prowadzić do jakościowej i ilościowej poprawy w nauczaniu i uczeniu się języków. Na przykład, zmiany ilościowe mogą wyrażać się poprzez uczenie się kilku języków, a w szczególności tych najrzadziej spotykanych. Natomiast zmiany jakościowe mogą wyrażać się wykorzystaniem lepszej metodologii.
- Inicjatywy powinny dostarczać motywacji uczącym się i nauczającym.
- Inicjatywy powinny być oryginalne i twórcze. Inicjatywy powinny wykorzystywać wcześniej nieznane podejścia, właściwe dla danej grupy odbiorców. To, co jest innowacyjne w jednym kontekście, nie musi być innowacyjne w innym kontekście.
- Inicjatywy powinny mieć wymiar europejski, a więc wpisywać się w rzeczywistość Unii Europejskiej z jej językową różnorodnością. Inicjatywy powinny wykorzystywać potencjał wynikający z tej różnorodności (np. kontakty międzynarodowe), aby poprawić rozumienie innych kultur poprzez uczenie się języków.
- Inicjatywy powinny dotyczyć innowacji, które można również zastosować w innych warunkach (łatwy transfer). Inicjatywy powinny być potencjalnym źródłem inspiracji dla innych, w innych krajach oraz w różnych kontekstach, tak aby mogły być zastosowane w nauczaniu innych języków lub w nauczaniu innych grup wiekowych.
Priorytety na rok 2007:
Zgodnie z ustaleniami grupy ekspertów w ramach 'Procesu realizacji celów edukacyjnych' ('Objective process') wypracowano następujące priorytety:
- Kształcenie i doskonalenie nauczycieli języków obcych
- Różnorodność oferty językowej
Nagroda ta ma ogromny prestiż w wymiarze międzynarodowym. Nagrodzono około 200 inicjatyw w całej Europie, w tym 19 w Polsce. Certyfikat podpisany jest przez obecnego Ministra Edukacji Narodowej oraz Komisarza Unii Europejskiej ds. Wielojęzyczności (Leonard Orban). Labelowi towarzyszy list gratulacyjny.
Przypomnijmy, iż w wyniku organizacji I i II Forum frankofońskiego w Pszczynie (2005, 2006) osiągnęliśmy następujące efekty:
- wyłonienie grupy 50 nauczycieli zainteresowanych projektem klas frankofońskich;
- zainteresowanie dyrektorów i władz oświatowych, wygospodarowanie funduszy na dodatkowe godziny języka francuskiego;
- nawiązanie współpracy między naszym liceum a gimnazjami powiatu;
- wzrost zainteresowania językiem francuskim (14 nowych grup frankofońskich w liceum i gimnazjach powiatu pszczyńskiego);
- czerwiec 2006 - podpisanie umowy pomiędzy Powiatem Pszczyńskim i Komisariatem Generalnym Belgii w sprawie powołania stanowiska lektora języka francuskiego w naszym liceum;
- doposażenie szkoły w podręczniki, książki, pomoce naukowe, prasę francuskojęzyczną;
- promocja szkoły, ziemi pszczyńskiej i Śląska w innych regionach Polski i za granicą;
- współpraca z Wspólnotą Walonia-Bruksela (wizyta parlamentarzystów belgijskich, ciekawi goście, współorganizacja Dnia Frankofonii, staże);
Edyta Wojciech
-------------------------------------
Informacje na temat European Language Label
W 2007 roku Polska będzie uczestniczyła po raz kolejny w konkursie European Language Label organizowanym przez Komisję Europejską. Już 100 certyfikatów European Language Label zostało przyznanych polskim instytucjom w konkursie projektów (13 w 2002 r., 20 w 2003 r., 22 w 2004 r., 26 w 2005 r. i 19 w roku 2006). Od roku 2005 odbywa się konkurs indywidualny European Language Label. W roku 2005 certyfikaty otrzymało 12 nauczycieli, a w roku 2006 - 14 nauczycieli.
Pragniemy przypomnieć, iż celem konkursu jest nagradzanie i upowszechnianie nowatorskich inicjatyw dotyczących nauczania i uczenia się języków charakteryzujących się wysoką jakością, wielostronnym charakterem, oryginalnością i innowacyjnością. W konkursie mogą brać udział wszystkie rodzaje szkół, zarówno publiczne jak niepubliczne, uczelnie wyższe, placówki kształcenia językowego dla dzieci i dorosłych, ośrodki prowadzące kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli języków, oraz wszystkie instytucje edukacyjne zajmujące się nauczaniem i promowaniem języków; a w konkursie indywidualnym - wszyscy nauczyciele zajmujący się nauczaniem języków obcych.
European Language Label dla nowatorskich inicjatyw w nauczaniu i uczeniu się języków.
Wszystkie projekty, które ubiegają się o przyznanie European Language Label we wszystkich krajach uczestniczących w programie muszą spełniać następujące kryteria:
- Podejmowane inicjatywy muszą mieć wielostronny charakter. Wszystkie osoby i elementy zaangażowane w projekty - uczniowie, nauczyciele, metody i materiały - powinny przyczynić się do rozpoznania i spełnienia potrzeb edukacyjnych osób uczących się. Dostępne źródła powinny być wykorzystywane w sposób twórczy, aby stymulować uczenie się języka. Przykładem może być: wykorzystanie rodzimego mówcy (tzw. "native speaker"), uczenie się języka w ramach współpracy miast bliźniaczych (tzw. "twin towns") lub instytucji, oraz współpraca z lokalnym biznesem.
- Inicjatywy powinny wnosić dodatkowe korzyści do dotychczasowych doświadczeń krajowych w nauczaniu i uczeniu się języków. Inicjatywy powinny prowadzić do jakościowej i ilościowej poprawy w nauczaniu i uczeniu się języków. Na przykład, zmiany ilościowe mogą wyrażać się poprzez uczenie się kilku języków, a w szczególności tych najrzadziej spotykanych. Natomiast zmiany jakościowe mogą wyrażać się wykorzystaniem lepszej metodologii.
- Inicjatywy powinny dostarczać motywacji uczącym się i nauczającym.
- Inicjatywy powinny być oryginalne i twórcze. Inicjatywy powinny wykorzystywać wcześniej nieznane podejścia, właściwe dla danej grupy odbiorców. To, co jest innowacyjne w jednym kontekście, nie musi być innowacyjne w innym kontekście.
- Inicjatywy powinny mieć wymiar europejski, a więc wpisywać się w rzeczywistość Unii Europejskiej z jej językową różnorodnością. Inicjatywy powinny wykorzystywać potencjał wynikający z tej różnorodności (np. kontakty międzynarodowe), aby poprawić rozumienie innych kultur poprzez uczenie się języków.
- Inicjatywy powinny dotyczyć innowacji, które można również zastosować w innych warunkach (łatwy transfer). Inicjatywy powinny być potencjalnym źródłem inspiracji dla innych, w innych krajach oraz w różnych kontekstach, tak aby mogły być zastosowane w nauczaniu innych języków lub w nauczaniu innych grup wiekowych.
Priorytety na rok 2007:
Zgodnie z ustaleniami grupy ekspertów w ramach 'Procesu realizacji celów edukacyjnych' ('Objective process') wypracowano następujące priorytety:
- Kształcenie i doskonalenie nauczycieli języków obcych
- Różnorodność oferty językowej
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego" podaj