Rozrywka
- 30 czerwca 2010
- wyświetleń: 3021
Pożegnanie z Comeniusem
Minęły już dwa lata, odkąd Szkoła Podstawowa nr 3 w Pszczynie zakwalifikowała się do projektu Socrates Comenius "Ryby dla wszystkich". Przyszedł więc czas podsumowań.
Od roku szkolnego 2008/2009 współpracowaliśmy z placówkami z Rumunii, Bułgarii, Turcji, Włoch, Belgii i Polski. Cały czas projektowi przyświecał jeden cel - nawiązać dialog międzykulturowy.
Działania rozpoczęliśmy od przeprowadzenia badań, opracowania kwestionariuszy, wymiany informacji, analizy dokumentów - pism, ikonografii, źródeł audiowizualnych. A wszystko to podczas regularnie odbywających się spotkań.
Pierwsze z nich miało miejsce we włoskim Gallarate w październiku 2008 roku. Wtedy to podjęto wstępne ustalenia dotyczące podziału zadań, założono forum internetowe, rozpoczęto tworzenie międzynarodowej bajki.
Podczas kolejnych zjazdów w innych krajach partnerskich wybrano m.in. logo projektu, pracowano nad książką kucharską, hospitowano zajęcia lekcyjne, zapoznano się z odmiennymi systemami edukacyjnymi.
Jedno ze spotkań odbyło się w Polsce. W dniach od 6 do 9 października 2009 roku gościliśmy w Pszczynie delegacje zaprzyjaźnionych szkół. Belgowie, Rumuni, Bułgarzy, Włosi oraz Turcy mieli okazję spotkać się z uczniami naszej szkoły i ich rodzicami.
Goście stali się świadkami niecodziennej i ważnej w życiu szkoły uroczystości - pasowania pierwszoklasistów na pełnoprawnych członków naszej placówki. Milusińscy wystąpili przed licznie zgromadzoną publicznością z pantomimą "W zoo", a szkolne koło teatralne wystawiło anglojęzyczną wersję bajki "O rybaku i złotej rybce".
Była także okazja, aby spotkać się z Burmistrzem Miasta Krystianem Szostakiem, który zapoznał obecnych z sytuacją ekonomiczno-społeczną gminy. Mimo napiętego programu wizyta naszych gości nie ograniczała się tylko do typowo roboczych spotkań w szkole. Udało im się również zwiedzić kilka polskich miast m.in. Pszczynę i Kraków.
Ogromne wrażenie wywarła na nich także Kopalnia Soli w Wieliczce oraz Muzeum Auschwitz-Birkenau, będące ostatnim punktem programu. Mimo, iż wizyta w muzeum bardzo przygnębiła naszych gości, opuszczali Polskę pełni wrażeń i - miejmy nadzieję - miłych wspomnień.
Niestety dwa lata wspólnej pracy szybko minęły i w maju 2010 roku partnerskie szkoły spotkały się po raz ostatni - tym razem w Belgii. W tym miejscu dokonano ostatecznych podsumowań. Jednoznacznie stwierdzono, że nadrzędny cel został zrealizowany, a korzyści płynące z uczestnictwa w projekcie są niewymierne - poszerzono wiedzę na temat ochrony środowiska, rybołówstwa i rolnictwa, dyskutowano o roli ryb w folklorze, kulturze, historii lokalnej, wymieniano się przepisami kulinarnymi. Projekt przyczynił się do poprawy dialogu międzykulturowego. Pomógł w zrozumieniu mentalności innych narodów.
Jednocześnie stworzono partnerskim szkołom możliwość poznawania i porównywania języków ojczystych. Dzięki wymianie korespondencji przez uczniów oraz tłumaczenie tekstów zawartych w książce polepszeniu uległy kompetencje językowe naszych podopiecznych. Ćwiczenia w tworzeniu wielojęzykowego słownika także wpłynęły na postęp w nauce języka obcego.
Tworząc produkty projektu m.in. płytę CD, mieliśmy możliwość bliższego poznania piosenek, tańców, zabaw, stylu życia i specyficznych potraw innych narodowości. Poprzez wzbogacenie wiedzy oraz kompetencji językowych, uczniowie otwarli się na Europę, poszerzyli swoje horyzonty, co na pewno w przyszłości przyniesie im wiele korzyści. Oby takich inicjatyw podejmowano jak najwięcej.
SP3
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Pszczynie
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Pszczynie" podaj