Wiadomości
- 21 listopada 2019
- wyświetleń: 1295
Logistyka zwrotów napędzana nowoczesnymi systemami informatycznymi.
Materiał partnera:
Sprzedaż poprzez kanały alternatywne, zwłaszcza intenet rośnie jak na drożdżach. Dynamika wzrostu e-handlu przekracza wartości dwuliczbowe, kiedy przyrosty w kanale tradycyjnym są kilkukrotnie mniejsze. Aby z sukcesem prowadzić sprzedaż wielokanałową należy zadbać o odpowiedni rozwój logistyki wewnętrznej. Magazynowanie i dystrybucja w świecie e-commerce pełnią rolę służebną względem oczekiwań Klienta, jego zakupowego doświadczenia, które powinno być na tyle unikalne, żeby Klient wrócił do naszego sklepu ponownie. Jednym z ważnych aspektów funkcjonowania sklepów e-commerce jest również zestaw zagadnień związanych z logistyką zwrotów. W tym artykule opowiemy jak zagwarantować płynny przebieg procesu zwrotu poprzez właściwą konfigurację systemu WMS oraz zajmiemy się elementami wspomagającymi funkcjonowanie logistyki podmiotów sektora e-commercowego.
System WMS jako podstawa organizacji logistyki e-commerce.
[url=file:///C:/Users/jigle/OneDrive/Documents/Adobe]System zarządzania magazynem, zwany również systemem WMS[/url] (od angielskiego warehouse management system) to informatyczne narzędzie wspomagające obszar logistyki wewnętrznej. System tego typu bazuje na technologii kodu kreskowego lub kodu dwuwymiarowego (kod datamatrix), która umożliwia automatyzację identyfikacji towarów w magazynie. Funkcjonowanie systemu WMS obejmuje w dużym ogóle trzy zasadnicze obszary:
- przyjęcie towaru do magazynu (na tym etapie system WMS nadaje unikalne numery, zwane numerami rejestracyjnymi każdej partii towaru, wchodzącej do magazynu, w celu jej lepszej identyfikacji na całej drodze magazynowania)
- składowanie towaru w magazynie (w ramach tego procesu system nadzoruje przydzielenie najbardziej optymalnego miejsca składowania względem wymogów związanych z przestrzenią magazynową)
- wydanie towaru poza magazyn (to ten obszar obiegu magazynowego, w ramach którego system WMS zarządza skompletowaniem towaru pod konkretne zamówienie Klienta, jego spakowaniem i wysłaniem poza magazyn.
Oprócz wspominanych wyżej obszarów system WMS może zostać wykorzystany do procesem zwrotów towaru przez Klienta, który jest bardzo ważny z perspektywy branży e-commerce. Obowiązujące w naszym kraju i w Unii Europejskiej prawodawstwo wymusza na sprzedawcach e-commerce umożliwienie zwrotu towaru przez pewien określony po zakupie czas. System WMS wspiera zwroty towarów poprzez możliwość ich awizowania przez Klienta, co wpływa na łatwość przyjęcia takiego zwrotu do magazynu. W następnym kroku system kodów kreskowych kieruje zwracany towar do strefy kwarantanny, gdzie odbywa się analiza stanu towaru. Jeśli stan towaru nie wzbudza wątpliwości następuje powrotne przyjęcie towaru na stan handlowy i może być sprzedawany ponownie.
Etykiety samoprzylepne o zmiennej numeracji jak element wspomagający logistykę zwrotów.
Profesjonalne magazyny zajmujące się logistyką e-commerce już dawno przekonały się jak duża korzyść płynie z zastosowania etykiet samoprzylepnych o zmiennej numeracji. Etykieta tego typu posiada nadrukowany indywidualny numer wyrażony w postaci kodu kreskowego. Etykieta tak jest naklejana na każdy zwrócony towar, a indywidualny numer jest wprowadzany do systemu i staje się on elementem umożliwiającym właściwe rozpoznanie zwrotu w obiegi magazynowym. Po ponownym przyjęciu zwracanego towaru na stan magazynowy towarów dostępnych do sprzedaży etykieta taka jest usuwana.
HIT-Kody Kreskowe - Twój ekspert w dziedzinie logistyki e-commerce.
Poznański integrator systemów informatycznych już od ponad 20 lat projektuje, wdraża i wspiera systemy optymalizujące logistykę. W naszej strukturze funkcjonuje również drukarnia etykiet samoprzylepnych i przywieszek