![[ZDJĘCIA] Motoserce Pszczyna pobiło kolejny rekord! 1076 osób oddało 484,2 l krwi!](https://img.pless.pl/ib/9a79969b63ef9e5063a4f265c84ada2f/12/2025/04/motoserce_2025_parada_26_04_2025_9e1c.jpg)
Wiadomości
- 22 września 2020
- wyświetleń: 1948
Kiedy pasek klinowy piszczy? Co zrobić?
Materiał partnera:
Piszczący pasek klinowy to sygnał, że coś jest nie tak. Warto wiedzieć, że istnieją różne przyczyny niepokojących dźwięków tego elementu. W dzisiejszym tekście opisujemy te najpopularniejsze.

Piski wydobywający się z miejsca, gdzie zainstalowany jest pasek klinowy to coś, z czym spotkała się większość kierowców. Warto poznać możliwe przyczyny tego problemu, ponieważ pasek klinowy jest istotnym elementem znajdującym się w silniku. Odpowiada za poprawną pracę wielu innych urządzeń, takich jak alternator czy pompa wodna. Jeśli pasek klinowy ulega awarii, zakłóceniom ulec mogą także inne układy wpływające na poprawne działanie całego pojazdu. Na przykład piszczący i źle działający pasek klinowy może obniżać sprawność akumulatora. Z kolei zerwany pasek klinowy całkowicie uniemożliwi uruchomienie pojazdu. Ogromny wybór pasków klinowych znajdą Państwo w renomowanym sklepie Akcesoria CNC - EBMiA pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/47-mechanika/pasy-klinowe-kola-pasowe/pasy-klinowe
Przyczyna - zużycie lub złe napięcie paska klinowego
W sklepach z częściami do samochodów i maszyn można dostać dwa typy pasków w autach: płaskie klasyczne oraz wielorowkowe. Klasyczne paski klinowe instaluje się w starszych autach, zaś wielorowkowe w nowszych. Ponieważ klasyczny pasek klinowy pracuje głównie swoimi bocznymi krawędziami, pisk może być spowodowany zużyciem tych powierzchni. Inaczej pracuje pasek wielorowkowy, który całą powierzchnią przylega do kół pasowych. Jest dzięki temu bardziej efektywny i pracuje dużo ciszej.
Warto dodać, że w obu typach istotne jest odpowiednie napięcia paska. Nie powinno być ani za słabe, ani za mocne. Napięcie można łatwo sprawdzić, naciskają miejsce w połowie odległości miedzy oboma kołami pasowymi. Prawidłowo napięty pasek ugnie się na głębokość od 5 do 15 mm. Nieprawidłowe napięcie zaś może powodować pisk. Warto wiedzieć, że większość nowoczesnych pasków rowkowych wyposażona jest w automatyczne napinacze, co jednak nie zapobiega ich zużywaniu. W paskach klasycznych musimy napinać je ręcznie. O ile przekładnia nie jest mocno schowana, każdy doświadczony kierowca zrobi to bez problemu. Jeśli jednak do paska jest utrudniony dostęp, być może trzeba będzie podnieść auto lub udać się nim na kanał.
Pasek piszczy - przyczyną wilgoć lub przegrzanie silnika
Powodem, dla którego pasek klinowy piszczy może być wilgoć, co zdarza się najczęściej w starszych autach. Może ona dostać się do układu w wyniku ulewnego deszczu bądź podczas mrozów. Wilgoć obniża właściwości trące między kołem pasowym a paskiem i ma zły wpływ zwłaszcza na elementy uszkodzone lub mocno zużyte. Pisk spowodowany wilgocią zdarza się też niekiedy w nowszych mechanizmach.
Inną możliwą przyczyną jest przegrzanie silnika. Tę przyczynę można zdiagnozować nasłuchując natężenia dźwięków. Pasek będzie mocniej piszczał w zależności od obciążenia urządzeń, które zasila. Niekiedy pasek klinowy piszczy w sposób ciągły, a mimo to powodem jest przegrzanie silnika. Zdarza się to na przykład, kiedy jednocześnie pracują wycieraczką, gra radio i świecą się światła.
Inne możliwe przyczyny piszczącego paska klinowego
Innymi symptomami nieprawidłowości w pracy tytułowego elementu mogą być na przykład wyślizgane koła pasowe. Przykładowo zużycie kół pasowych pompy wspomagania można rozpoznać po pisku wydobywającym się podczas maksymalnego skręcenia kół. Wtedy niestety trzeba wymienić pasek klinowy, a koła pasowe poddać przeglądowi. Jeśli rzeczywiście są wyślizgane również je trzeba będzie wymienić na nowe. Nie jest to jednak wysoki koszt, a sprawnie działające koła i pasek klinowy zapewnią nam cichą jazdę i poprawę użytkowania wielu urządzeń w aucie.
Teraz kilka słów na temat przyczyn piszczenia pasków wielorowkowych. Z racji swojej budowy narażone są na wnikanie zanieczyszczeń. Dlatego tez źródłem dźwięków może być piasek lub małe kamyczki, które dostały się do środka i zaklinowały w rowkach. Wówczas najlepiej wymienić pasek, ponieważ te drobne zanieczyszczenia są niemożliwe do dokładnego usunięcia.
Części mechaniczne takie jak łożyska, tuleje, paski zębate, klinowe, koła pasowe, sprzęgła i wiele więcej dostępne są w sklepie Akcesoria CNC - EBMiA https://www.akcesoria.cnc.info.pl/9-mechanika
