![[ZDJĘCIA] Motoserce Pszczyna pobiło kolejny rekord! 1076 osób oddało 484,2 l krwi!](https://img.pless.pl/ib/9a79969b63ef9e5063a4f265c84ada2f/12/2025/04/motoserce_2025_parada_26_04_2025_9e1c.jpg)
Wiadomości
- 16 kwietnia 2022
- wyświetleń: 853
Dobre praktyki BHP w salonie kosmetycznym
Materiał partnera:
Świadczenie usług kosmetycznych może odbywać się wyłącznie w lokalu, który spełnia wszystkie przepisy dotyczące BHP. Dotyczy to również poszczególnych stanowisk pracy, używanych sprzętów i nawet kosmetyków. Pracodawca jest zobowiązany do spełnienia wszystkich wymogów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Znaczenie ma to, aby pracownicy byli świadomi potencjalnych zagrożeń w miejscu wykonywania obowiązków zawodowych. Jeśli zagrożenia są uznane za niedopuszczalne, to trzeba zadbać o ich wyeliminowanie. Jest wiele kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę, a nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania.

Do jakich przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy musi dostosować się właściciel zakładu kosmetycznego?
Zakład kosmetyczny musi odpowiednio zorganizować stanowiska pracy, kierując się przepisami BHP i zasadami ergonomii. Wszystko to ma na celu zapewnienie pracownikom optymalnego bezpieczeństwa. Trzeba wykluczyć zagrożenia mogące mieć niekorzystny wpływ na zdrowie osób znajdujących się w zakładzie pracy. Na uwadze należy mieć szereg kwestii higieniczno-sanitarnych. Trzeba dostosować obiekt w taki sposób, aby spełniał on wszystkie wymagania techniczno-budowlane. Niezwykle ważne jest to, aby w całym budynku był w pełni sprawny i skuteczny system wentylacji. Kolejną kwestią będzie zapewnienie właściwego oświetlenia dziennego. Nie można polegać wyłącznie na świetle sztucznym (dotyczy to tylko wyjątkowych sytuacji, ale w ich przypadku trzeba najpierw uzyskać na to zgodę). W każdym zakładzie kosmetycznym muszą znajdować się pomieszczenia przeznaczone do wykonywania zabiegów, szatnia, poczekalnia, pomieszczenie higieniczno-sanitarne i osobne do przechowywania sprzętu. Wymaga się również wyznaczenia miejsca, które posłuży jako składzik na czyste i brudne materiały tekstylne typu ubrania i ręczniki.
O czym trzeba pamiętać w przypadku każdego zakładu kosmetycznego?
Jako że w gabinecie kosmetycznym znajduje się wiele potencjalnych zagrożeń, należy powziąć odpowiednie działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom stosowania rozmaitych substancji chemicznych. Wiele z nich może wywołać reakcje alergiczne o różnym stopniu nasilenia. Istnieje też ryzyko rozwoju różnych schorzeń, wystąpienia rozmaitych dolegliwości zdrowotnych. Konsekwencje stosowania niektórych substancji chemicznych mogą ujawnić się dopiero po dłuższym okresie. Zgodnie z wymaganiami BHP należy stosować jednorazowe rękawiczki ochronne podczas używania środków chemicznych. Zadbać należy o bezpieczeństwo przechowywania preparatów w prawidłowo oznaczony pojemnikach. Istotne jest czytanie etykiet preparatów chemicznych, stosowanie ich zgodnie z zaleceniami producenta. Powinno się stosować wyłącznie przetestowane produkty. Wymagane jest sięganie po środki ochrony indywidualnej w postaci okularów ochronnych, rękawiczek, półmasek. Nie można zapomnieć o regularnym wietrzeniu pomieszczeń, należy to robić kilkakrotnie każdego dnia.
Czego dotyczy BHP w zakładzie kosmetycznym?
W każdym zakładzie kosmetycznym należy stosować się do zasad mających na celu uchronienie się przed zagrożeniami biologicznymi w postaci wirusów, grzybów, pasożytów i bakterii. Konieczne jest dezynfekowanie narzędzi wielokrotnego użycia po każdym wykonanym zabiegu i ich sterylizowanie. Stosować należy tylko jednorazowe strzykawki i igły. Konieczne jest częste mycie i dezynfekowanie powierzchni w celu niedopuszczenia do rozwoju chorobotwórczych drobnoustrojów. Dotyczy to między innymi blatów, tac, pojemników, narzędzi, foteli, umywalek, misek i naczyń. Przed zabiegiem i po jego wykonaniu zawsze należy umyć dokładnie ręce i je zdezynfekować. Ubrania prywatne nie mogą być przechowywane razem z odzieżą roboczą.
Zadbać należy również o dobrze wyposażoną apteczkę. Na terenie zakładu musi znajdować się także osoba przeszkolona do udzielania pierwszej pomocy. Wszystkie odpady medyczne należy umieszczać w przeznaczonych do tego pojemnikach i oddawać do utylizacji wyspecjalizowanym firmom. Po zakończeniu pracy trzeba upewnić się, czy wszystkie urządzenia zostały odłączone od sieci elektrycznej. Konieczne jest także uporządkowanie swojego stanowiska pracy, uzupełnienie zapasów sprzętu jednorazowego użytku i zdezynfekowanie używanych instrumentów oraz narzędzi.
Artykuł został zamieszczony we współpracy z systemem do zarządzania BHP w firmie VITS.