Wiadomości
- 16 września 2022
- wyświetleń: 18625
Decyzja ZRID na budowę S1 Oświęcim - Wola - Dankowice
Wojewoda Śląski w poniedziałek, 12 września wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę drogi ekspresowej S1 o długości około 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami.
Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszym z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą - wskazała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zakończenie robót planowane jest na III kwartał 2023 roku.
Przypomnijmy: droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie. Przedmiotowy odcinek zlokalizowany będzie w powiatach: bieruńsko-lędzińskim, pszczyńskim (gmina Miedźna), oświęcimskim oraz bielskim.
Inwestycja ma objąć również budowę obwodnicy Oświęcimia. Skorzystają mieszkańcy gminy Miedźna, bo powstanie nowa przeprawa przez Wisłę między Wolą a Jedliną. To ważna inwestycja, ze względu na zły stan mostu Bronisław w ciągu ul. Oświęcimskiej w Woli.
Obwodnica Oświęcimia, łącząca gminę i miasto z trasą S1, będzie biegła po nowym śladzie o długości około 9 km. Odcinek ma prowadzić do istniejącej DK 44. W ramach inwestycji mają powstać także obiekty inżynierskie w ciągu obwodnicy i dróg krzyżujących się z nią. Wśród nich m.in. most w ciągu DK44 nad DW933, strefą ochrony bezpośredniej ujęcia wody "Zasole", nad rzeką Sołą.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 Oświęcim - Dankowice został złożony w marcu 2021 r., a dla odcinka Dankowice - Bielsko-Biała w czerwcu 2021 r. W czasie procedury wydawania decyzji ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała.
Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która została wyznaczona rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach.
O sprawie pisaliśmy w lipcu w artykule: Nie powstanie droga S1 z obwodnicą Oświęcimia? GDDKiA uspokaja
Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID. Potwierdzeniem prawidłowości działań GDDKiA w kwestii procedowania decyzji środowiskowej jest uzyskanie ZRID - wskazuje GDDKiA.
Loading...
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości około 15,2 km podpisano 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania.
W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), ), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.
Pozostałe odcinki trasy S1:
S1 Dankowice - Bielsko-Biała
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisano 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Kończymy etap projektowania odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok, o długości prawie 12 km. Trwa procedowanie decyzji ZRID. GDDKiA przewiduje, że wydanie ZRID może nastąpić na przełomie września i października br..
Po jej uzyskaniu wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.
Również w październiku br. wykonawca odcinka Bieruń - Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka Mysłowice - Bieruń planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to II kwartał 2023 r.
40 km S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
4 lipca 2022 r. GDDKiA podpisała ostatnią umowę na realizację S1. 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń zrealizuje firma Budimex. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umowy dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł.
Umowny termin zakończenia budowy S1 węzeł Bieruń - węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Z kolei odcinek węzeł Oświęcim - Dankowice w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice - węzeł Suchy Potok w listopadzie 2023 r.
Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.
S1 Mysłowice - Bieruń
Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód, 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Wartość umowy to 489,2 mln zł.
S1 Bieruń - Oświęcim
30 listopada 2021 r. podpisano umowę na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Umowa dotyczy budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Trwa projektowanie inwestycji. W jej ramach powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Droga S1
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Droga S1" podaj