Wiadomości
- 20 sierpnia 2024
- wyświetleń: 3603
Jest decyzja. Powstanie odcinek drogi ekspresowej S-1 pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim
Wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S-1 od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. 20 sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekaże wykonawcy teren budowy, co będzie oznaczało rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku.
Umowę o wartości ponad 212 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S-1 GDDKiA podpisała z firmą Strabag 30 listopada 2021 roku. Zakończenie tej inwestycji powinno nastąpić w 3. kwartale 2026 r.
Inwestycja obejmuje w szczególności budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S-1 pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim o długości około 2,9 km. Powstanie również odcinek drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w ciągu DK-44 o długości ok. 2,7 km (obwodnica Bierunia) oraz dodatkowa jezdnia do obsługi ruchu lokalnego pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID GDDKiA złożyła 23 stycznia 2023 roku. Na czas trwania uzyskania tej decyzji wpływ miały przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej.
- W dalszym ciągu trwa uzyskiwanie decyzji ZRID dla odcinka od Mysłowic do Bierunia. Przewidujemy, że decyzja zostanie wydana w październiku bieżącego roku. Wtedy też wszystkie cztery odcinki S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że decyzja ZRID zatwierdza także granice terenu pod budowę drogi, co pozwala rozpocząć procedurę związaną z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Wysokość odszkodowania ustali Wojewoda Śląski w postępowaniu administracyjnym. Więcej informacji o odszkodowaniu za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych można znaleźć TUTAJ.
S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km nowej drogi
Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł. Zgodnie z szacunkami GDDKiA zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w 3. kwartale 2026 roku. Dla budowanych już odcinków Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to 2. kwartał 2025 roku.
8,5 km obejścia Węgierskiej Górki
Od października 2019 roku trwa również budowa odcinka Przybędza - Milówka, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 roku. Wartość umowy na realizację to blisko 1,4 mln zł.
Przygotowujemy do realizacji kolejne odcinki S1
GDDKiA podkreśla, że priorytetem dla niej jest dokończenie budowy całej S-1, jak i pozostałych głównych ciągów transportowych w województwie śląskim.
- Działania te wymagają dużych środków oraz nakładów pracy. Trudno jest też zrealizować jednocześnie wszystkie zgłaszane postulaty dotyczące rozbudowy istniejącej infrastruktury drogowej. Dlatego przebudowa drogi ekspresowej S-1 na odcinku Dąbrowa Górnicza - Lędziny będzie realizowana w dotychczasowym przekroju, zgodnie z posiadanymi Programami Inwestycji. Po ukończeniu wszystkich odcinków S-1 możliwa będzie miarodajna analiza rozkładu ruchu na tej trasie. Na tej podstawie będą mogły zostać podjęte decyzje o ewentualnej rozbudowie S-1 o dodatkowy pas - zauważa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Droga S1
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Droga S1" podaj