Wiadomości
- 30 października 2024
- wyświetleń: 311
Etykieta logistyczna - co to jest i jak ją wygenerować?
Materiał partnera:
Dynamiczna, sprawna logistyka to podstawa współczesnego biznesu. Jej fundamentem jest efektywność i bezpieczeństwo procesów związanych z transportem i magazynowaniem. Elementem, który pomaga zwiększyć efektywność operacyjną, jest etykieta logistyczna. Zobacz, czym jest i jak ją wygenerować.
Co to jest etykieta logistyczna?
Etykieta logistyczna, określana również mianem transportowej czy wysyłkowej, to nośnik danych ułatwiający śledzenie dostaw przesyłki na każdym etapie i automatyzację procesów logistycznych. Jest umieszczana bezpośrednio na produkcie i pozwala zidentyfikować samą przesyłkę, a także szczegóły zlecenia, tj. to, skąd i dokąd ma ona zostać wysłana.
Najczęściej etykieta logistyczna dzieli się na trzy części:
- w górnej znajdują się informacje identyfikacyjne dotyczące przesyłki, np. numer zlecenia, kody identyfikacyjne (np. SSCC, GTIN) czy datę wygenerowania zlecenia/wysłania paczki;
- w środkowej umieszcza się kod kreskowy pozwalający na automatyczne skanowanie towarów;
- w dolnej znajdują się dodatkowe informacje, np. o nadawcy i odbiorcy danej przesyłki.
Etykiety logistyczne mają ujednoliconą formę. Są generowane zgodnie ze standardami GS1, co pozwala na ich odczyt i przetwarzanie na całym świecie.
Jakie znaczenie mają etykiety logistyczne dla biznesu?
Etykiety logistyczne poprawiają bezpieczeństwo, efektywność oraz jakość procesów logistycznych. Korzystanie z nich pozwala:
- sprawniej zarządzać informacjami - dane o stanie przesyłki i etapie procesu logistycznego są łatwo dostępne dla wszystkich stron oraz ułatwiają identyfikację i kontrolę jakości nadawanych towarów;
- zoptymalizować procesy logistyczne - np. związane z przyjmowaniem i wydawaniem towarów;
- usprawnić komunikację między producentami, dystrybutorami i detalistami; duża jej część odbywa się automatycznie.
Jak wygenerować etykiety logistyczne?
Generowanie etykiet logistycznych wymaga odpowiedniego oprogramowania magazynowego. Do jej przygotowania potrzebne są określone dane. Chodzi m.in. o określenie jednostki logistycznej (np. paleta, karton, paczka), co jest ważne przy nadawaniu numerów SSCC. Ponadto konieczne jest wskazanie numerów GTIN dla każdego przesyłanego produktu.
Kiedy wszystkie informacje o zamówieniu są gotowe, oprogramowanie magazynowe wygeneruje stosowną etykietę do umieszczenia na paczce.
Etykiety logistyczne a EDI
Aby generowanie etykiet logistycznych realnie przekładało się na uproszczenie komunikacji z partnerami biznesowymi, warto kompleksowo zadbać o usprawnienie zarządzania łańcuchem dostaw. Dlatego firmy działające w branży logistycznej coraz częściej wdrażają system EDI, czyli elektronicznej wymiany danych. To rozwiązanie, dzięki któremu znacznie łatwiej i szybciej będzie można pozyskać dane do etykiety logistycznej (np. numery GTIN czy informacje o nadawcach i odbiorcach). Pozwoli ono także błyskawicznie (w czasie rzeczywistym) przesłać do kontrahenta informacje o każdym wygenerowanym zleceniu.
Automatyzacja komunikacji w łańcuchu dostaw na większą przejrzystość procesów, lepsze wykorzystanie potencjału pracowników oraz na optymalizację kosztów prowadzenia działalności. EDI oznacza również zmniejszenie ryzyka błędów przy wprowadzaniu danych - kiedy ta praca jest wykonywana ręcznie, łatwo o pomyłkę.
Jeśli więc logistyka jest ważnym elementem działalności Twojej firmy, dowiedz się więcej o możliwościach, jakie daje wdrożenie elektronicznej wymiany danych. Wiodącym dostawcą takich rozwiązań na świecie jest np. EDITEL. Poznaj dostępne możliwości i oceń, czy to dobry wybór dla Twojego biznesu.