Wiadomości

  • 21 listopada 2024
  • 25 listopada 2024
  • wyświetleń: 6444

Stawki podatku od nieruchomości w gminie Pszczyna na 2025 rok

Podczas sesji Rady Miejskiej w Pszczynie w czwartek 21 listopada radni przyjęli stawki podatku od nieruchomości w gminie Pszczyna na 2025 rok.

Pszczyna z lotu ptaka - 16.05.2023
Pszczyna i okolice z lotu ptaka - maj 2023 · fot. Maria Janosz / pless.pl


Określono na terenie gminy Pszczyna stawki podatku od nieruchomości na rok 2025 w następującej wysokości:

Od powierzchni użytkowej budynków:

  • od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części - 1,19 zł (w 2024 roku - 1,15 zł, w 2023 roku - 1,00 zł, w 2022 roku - 0,89 zł, w 2021 roku - 0,81 zł),
  • od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 34,00 zł (w 2024 roku - 30,00 zł, w 2023 roku - 28,78 zł, w 2022 roku - 25,74 zł, w 2021 roku - 23,00 zł),
  • od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 15,92 zł (w 2024 roku - 15,50 zł, w 2023 roku - 13,47 zł, w 2022 roku 12,04 zł, w 2021 roku - 11,18 zł)
  • od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - 6,95 zł (w 2024 roku - 6,76 zł w 2023 roku - 5,87 zł, w 2022 roku - 5,25 zł, w 2021 roku - 4,80 zł),
  • od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 6,96 zł (w 2024 roku - 6,76 zł, w 2023 roku - 5,87 zł, w 2022 roku - 5,25 zł, w 2021 roku - 5,00 zł),
  • od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków pozostałych lub ich części - 11,48 zł (w 2024 roku - 11,17 zł w 2023 roku - 9,71 zł, w 2022 roku - 8,68 zł, w 2021 roku - 6,80 zł);


Od budowli:

  • sieci kanalizacji sanitarnej o średnicy rurociągów do 800 mm włącznie, w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków - 1 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 - 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
  • sieci wodociągowej o średnicy rurociągów do 400 mm włącznie, w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę - 1 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 - 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
  • od pozostałych budowli 2 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 - 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.


Od gruntów:

  • od 1 m2 powierzchni gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 1,38 zł (w 2024 roku - 1,34 zł, w 2023 roku - 1,16 zł, w 2022 roku - 1,03 zł, w 2021 roku - 0,90 zł),
  • pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych od 1 ha powierzchni - 6,84 zł (w 2024 roku - 6,66 zł w 2023 roku - 5,79 zł, w 2022 roku - 5,17 zł, w 2021 roku - 4,80 zł);


od 1 m2 powierzchni gruntów pozostałych:

  • zajętych pod pasy drogowe, innych niż wymienione w art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą - 0,42 zł (w 2024 roku - 0,41 zł, w 2023 roku - 0,36 zł, w 2022 roku - 0,32 zł, w 2021 roku - 0,30 zł),
  • innych niż wymienione w § 1 pkt 8 lit. c tiret pierwsze, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,73 zł (w 2024 roku - 0,71 zł w 2023 roku - 0,61 zł, w 2022 roku - 0,54zł, w 2021 roku - 0,34zł);
  • od 1 m2 powierzchni gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1398 oraz z 2019 r., poz. 730), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego - 4,51 zł (w 2024 roku - 4,39 zł w 2023 roku - 3,81 zł, w 2022 roku - 3,40 zł, w 2021 roku - 3,15 zł).


Zwalnia się z podatku od nieruchomości grunty oraz budynki i ich części związane z ochroną przeciwpożarową, za wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Podatek od nieruchomości od osób fizycznych, jest płatny w ratach, w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego na rachunek bankowy lub w kasie Urzędu Miejskiego oraz w drodze inkasa. W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.


Uzasadnienie uchwały



Zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy corocznie określa wysokość stawek w zakresie podatku od nieruchomości z tym, że nie mogą one przekraczać górnych granic stawek, stosownie do Obwieszczenia Ministra Finasów z dnia 25 lipca 2024 r. (M. P. z
2024 r., poz. 716), które na 2025 rok dla podatku od nieruchomości wynoszą:

podatek  2025

podatek  2025


Wpływy z podatku od nieruchomości stanowią znaczące źródło dochodów własnych budżetu gminy i w związku z rosnącymi kosztami utrzymania gminy proponuje się przyjęcie stawek w powyższej wysokości. Wzorem lat ubiegłych utrzymano zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów oraz budynków i ich części związanych z ochroną przeciwpożarową, za wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wprowadzono preferencyjną stawkę podatku od nieruchomości dla budowli sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej, w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków.

Stosowanie preferencyjnej stawki dla budowli:
a) sieci kanalizacji sanitarnej o średnicy rurociągów do 800 mm włącznie, w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków - 1 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 - ust. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
b) sieci wodociągowej o średnicy rurociągów do 400 mm włącznie, w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę - 1 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 - ust. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,

było przedmiotem badania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów co do przejrzystości zasad udzielania pomocy de minimis i nie zgłosił on zastrzeżeń do niniejszego projektu. W odpowiedzi z dnia 07.11.2024 r. stwierdził iż: "Uchwała nie przewiduje udzielania pomocy de minimis, ponieważ: niższe stawki podatku od nieruchomości dotyczą budowli związanych z prowadzeniem działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, gdzie nie występuje konkurencja ze strony innych podmiotów (monopol naturalny) i/ lub zasadniczo lokalny charakter takiej infrastruktury."

Analizując zagadnienie stosowania pomocy publicznej w projekcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnienia na rok 2025 mającym wejść w życie od 1.01.2025 r. w odniesieniu do stosowania ww. preferencyjnej stawki od budowli, wzięto równiez pod uwagę wyjaśnienia oraz zalecenia zawarte w piśmie Prezesa UOKiK nr DPM- 1.530.1339.2023.MM z dnia 3.11.2023 r. oraz informacje przedsiębiorstwa wodno - kanalizacyjnego wskazującego na występowanie monopolu lokalnego w obszarze dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Prezes stwierdził, że: "Ponieważ zarządzanie infrastrukturą wodną i jej eksploatacja w wielu państwach członkowskich odbywa się na lokalnych, zamkniętych geograficznie i oddzielnych rynkach, które nie podlegają konkurencji, publiczne wsparcie finansowe udostępniane zarządcom/operatorom infrastruktury publicznej w takich przypadkach nie może wpływać na handel między państwami członkowskimi".

Projekt uchwały, jako akt prawa miejscowego, w okresie od 8 listopada 2024 r. do 14 listopada 2024 r. objęty był konsultacjami, zgodnie z treścią Uchwały Nr XXXV/439/13 Rady Miejskiej w Pszczynie z dnia 29 sierpnia 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. We wskazanym okresie nie wpłynęły żadne opinie i uwagi dotyczące przedłożonego do konsultacji projektu.


Wyniki głosowania:



Uchwała została przyjęta wymaganą większością głosów.

  • ZA: 17
  • PRZECIW: 1
  • WSTRZYMUJĘ SIĘ: 5
  • BRAK GŁOSU: 0
  • NIEOBECNI: 0


Lista imienna

  • ZA (17): Brożek Joanna, Dutkowski Marek, Dyrda Renata, Granda Jacek, Gruszka Ireneusz, Leki Marcelina, Leśniewski Marcin, Psik Barbara, Rabaszowski Piotr, Spek Jolanta, Stieber Maciej, Szczotka Leszek, Szostak Maria, Widłok Kamil, Winkler Adrian, Wojciechowska-Smolarz Marta, Wojtanowicz Andrzej
  • PRZECIW (1): Gardiasz Arkadiusz
  • WSTRZYMUJĘ SIĘ (5): Bałuch Tadeusz, Mańka Andrzej, Piszczek Kordian, Raszka Katarzyna, Ziebura Michał.

ar / pless.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.