![[FOTO] Łąka: poważny wypadek. Dwie osoby zakleszczone, śmigłowiec LPR w akcji](https://img.pless.pl/ib/d16638211dbad7d881db10885d147d2f/12/2025/04/wypadek_w_lace_4_04_2025_26fb.jpg)
Wiadomości
- 13 marca 2025
- wyświetleń: 156
Znaczenie znaku towarowego i osobowości marki — kluczowe informacje
Materiał partnera:
Bardzo ważnym elementem każdej strategii marketingowej jest osobowość marki. Podkreśla cechy i wartości, które przedsiębiorstwo chce przekazać swoim odbiorcom. Osobowość marki to nic innego, jak jej charakter, który ma niebagatelny wpływ na to, jak konsumenci będą postrzegać i odbierać produkty czy usługi danej firmy. Rejestracja znaku towarowego ma niesamowicie ścisły związek z osobowością marki, ponieważ jest to najważniejszy jej nośnik. Sprawdź kluczowe powiązania pomiędzy znakiem towarowym a osobowością marki oraz zobacz, jakie typy osobowości marki wyróżnia się najczęściej!

Najważniejsze powiązania między osobowością marki a znakiem towarowym
Pomiędzy znakiem towarowym a osobowością marki są pewne powiązania, które warto wymienić. Mowa o:
- ochronie tożsamości i wizerunku — zarejestrowany znak to gwarancja ochrony unikalnych elementów marki, takich jak logo, slogan czy nazwa, a to one są najistotniejsze, by zbudować silną osobowość marki;
- lojalności i zaufaniu konsumentów — nierzadko konsumenci kojarzą logo marki z jej osobowością. Na myśl przychodzą takie skojarzenia, jak tradycja, innowacyjność, nowoczesność czy profesjonalizm. Rejestracja znaku towarowego to narzędzie wzmacniające lojalność klientów oraz ich zaufanie do marki;
- odróżnieniu od konkurencji — osobowość pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, a rejestracja znaku towarowego chroni i formalizuje tę odrębność;
- wartości marki - silna osobowość połączona z realną ochroną prawną sprawiają, że wartość marki znacznie rośnie i wchodzi w skład majątku firmy;
- budowaniu rozpoznawalności — nazwa czy logo w formie znaku towarowego są istotnymi narzędziami w budowaniu osobowości marki. Ochrona prawna jest gwarancją, iż te elementy nie zostaną użyte wbrew woli przedsiębiorcy.
Krótka charakterystyka znaku towarowego
Znak towarowy służy do identyfikacji towarów i usług, może nim być każde oznaczenie, które posiada swoją zdolność odróżniającą i rejestrową. Wśród najpopularniejszych wyróżniamy znaki słowno-graficzne, znaki słowne oraz znaki graficzne. Nieustanny rozwój technologii sprawia jednak, że gama rodzajów znaków znacznie się poszerza i można rejestrować także te mniej konwencjonalne tj. zapach, kolor czy dźwięk.
Jeśli interesuje Cię proces zastrzeżenia znaku towarowego, warto wiedzieć, że zwykle rejestracja trwa od 6 do 8 miesięcy. Czas ten może zastać wydłużony, jeżeli w trakcie trwania 3-miesięcznego okresu sprzeciwowego osoba trzecia wniesie sprzeciw do zastrzeżenia znaku.
Rzeczywistość pokazuje, że zarejestrowany znak towarowy niesie ze sobą wiele korzyści finansowych i prawnych. Niezastrzeżone logo lub nazwa firmy są bardziej narażona na działanie nieuczciwej konkurencji, tracą swoją pozycję w oczach klienta.
Wielu przedsiębiorców, którzy budują swoją firmę w pocie czoła, zależy na bezpieczeństwie marki, dlatego też decydują się na zastrzeżenie znaku towarowego. Nie jest to jednak odgórny obowiązek — w naszym kraju nie ma przepisów, które nakazywałyby wszystkim przedsiębiorcom zastrzeżenia znaku.
Osobowość marki — co to i jak ją warto wyróżnić?
Pojęcie osobowości marki jest bardzo mocno związane z ludźmi, a dokładniej — z charakterem człowieka. Jest to rzecz stosunkowo stała, jest bazą dla indywidualnych różnic w zachowaniu. Każdy z nas jest inny, może pochwalić się indywidualnym zestawem cech charakterystycznych, takich jak wiek, płeć, temperament, role społeczne czy upodobania.
Mając powyższe na uwadze, można powiedzieć, że osobowość marki to jej charakter. Marka może być silna, kompetentna, przebojowa, przyjazna, poważna.
Kilka przykładów osobowości marki:
- marka przyjazna — jej główne cechy to łagodność, szczerość, radość, rodzinność, a popularnym przykładem jest Coca-Cola, Ikea;
- marka stylowa — odnosząca sukcesy, olśniewająca, bardzo oryginalna, ekscytująca, np. Chanel, Bentley;
- marka solidna — wytrzymała, niezawodna, autentyczna, np: Microsoft, IBM;
- marka silna — Old Spice czy Harley-Davidson to doskonałe przykłady takiej marki, a jej cechy szczególne to pewność siebie, męskość, szorstkość, przywództwo, odwaga i twardość.
Osobowość marki można rozpatrywać także według innego podziału. Archetypy osobowości marki to:
- bohater — jest wojownikiem, nie poddaje się;
- buntownik — nie boi się własnego zdania, własnych myśli, rzuca innym wyzwania;
- czarodziej — sprawia, że klient przeżywa coś w całkiem nowy sposób;
- dusza towarzystwa — bije od niej radość, poczucie humoru i uśmiech to jej cechy charakterystyczne;
- kochanek — najważniejszym celem tej marki jest sprawianie przyjemności, charakteryzują ją umiejętności uwodzicielskie;
- kreator — wyraża siebie tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, chce po sobie coś pozostawić;
- mędrzec — ma zamiłowanie do bycia autorytetem w dziedzinie, ma zamiłowanie do badań;
- niewinny — odpowiedzialna, dobra marka, dba o środowisko naturalne;
- odkrywca — miłośnik odkrywania nowych rzeczy, poznawania świata;
- opiekun — marka gwarantująca bezpieczeństwo, troskliwa;
- towarzysz — marka, która się nie wychyla, sympatyczna, trwająca przy kliencie;
- władca — rządzi twardą ręką, kojarzy się z prestiżem i ekskluzywnością.
Jak widać, pomiędzy znakiem towarowym a osobowością marki istnieje mocne powiązanie. Warto zdecydować się na rejestrację znaku, jednocześnie budując silną markę z charakterem!