Edukacja
- 19 sierpnia 2022
- wyświetleń: 1416
W jakim wieku najlepiej zapisać dziecko na kurs językowy?
Materiał partnera:
Kiedy najlepiej zapisać dziecko na kurs językowy? To z pewnością jedno z najczęstszych pytań, jakie zadają sobie (i specjalistom) ambitni, odpowiedzialni rodzice.
I nic dziwnego - skoro są ambitni, to chcieliby dać dziecku jak najwięcej szans edukacyjnych i martwią się, że zwlekając, mogą przegapić moment, w którym ich pociecha mogłaby już zacząć korzystać z możliwości kontaktu z językiem obcym.
Ale z drugiej strony wiele mam i ojców obawia się, czy aby wczesne podjęcie nauki drugiego języka nie wpłynie negatywnie na rozwój języka ojczystego - zwłaszcza w przypadku młodszych przedszkolaków, u których zdolność artykulacji polskich dźwięków dopiero się kształtuje. Czy zatem język obcy w jakiś sposób nie zakłóci, nie spowolni, czy nie opóźni u dziecka rozwoju języka polskiego?
Przysłowiowej "oliwy do ognia" dolewają liczne historie, mniej lub bardziej sensacyjnie brzmiące, krążące w mediach i serwisach społecznościowych, nie mówiąc o poczcie pantoflowej. Ich autorzy z jednej strony zachwycają się małymi poliglotami (a któż by nie chciał takiego wychować ?!), z drugiej straszą opowieściami o dzieciach, które od urodzenia słysząc kilka języków, zaczynały mówić dużo później niż ich jednojęzyczni rówieśnicy, lub wprawiały w zdumienie swoje otoczenie, zaczynając mówić przedziwną mieszanką wszystkich języków, z którymi miały kontakt.
Ile w tych opowieściach jest prawdy, a ile medialnego szumu, uprzedzeń czy stereotypów, a ile tak naprawdę wiemy o tych ważnych kwestiach - co właściwie wynika z wiarygodnych, rzetelnych badań naukowych?
Nauka mówi jasno: nie sposób zacząć za wcześnie! Nie ma żadnych naukowych dowodów na potwierdzenie rzekomo negatywnego wpływu drugiego języka (i kolejnych) na pierwszy język dziecka. Przeciwnie, w ostatnich latach dynamicznie rośnie liczba badań, pokazujących pozytywny wpływ wczesnej nauki języka obcego na umiejętności lingwistyczne dziecka, a co równie ważne na ogólny rozwój kognitywny, umiejętności abstrakcyjnego myślenia, czy nawet kreatywność małego człowieka.
Pisze się o tym ostatnio bardzo dużo, zainteresowanym polecamy zwłaszcza prestiżowe czasopismo International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, wydawane przez Routledge. Zalety edukacji dwujęzycznej opisują też m.in. Barbara Zurer Pearson w książce Jak wychować dziecko dwujęzyczne i Claire Selby - Jak pomóc dziecku nauczyć się języka angielskiego.
Co powiedziawszy, tytuł tego postu sygnalizuje nieco inną kwestię: co innego wychowanie w kierunku dwujęzyczności (czy nawet wielojęzyczności) w warunkach naturalnych (np. dzięki rodzinie dwujęzycznej), a co innego pytanie, czy i jakich efektów możemy jako rodzice oczekiwać po kursie języka obcego, który z natury rzeczy ma charakter dwóch, maksymalnie trzech krótkich sesji w tygodniu?
Oczywiście nie radziłbym posyłać niemowląt na "kursy żłobkowe", ale już z dwulatkami na pewne widoczne efekty można liczyć, zwłaszcza jeśli mamy jako rodzice na uwadze nie tylko efekty stricte językowe, ale także socjalizację malucha, rozwijanie umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej, nawiązywania relacji, reagowania na polecenia i instrukcje, a także stopniowe budowanie umiejętności niewerbalnego reagowania przez dziecko na komunikaty podawane w języku obcym.
Zaś w przypadku trzy-, czterolatków możemy liczyć na naprawdę znaczące efekty, jeśli chodzi zarówno o reagowanie językowe, jak i pierwsze próby komunikacji w języku obcym - a wszystko to w warunkach bardzo bezpiecznych i - co chyba najważniejsze - na długo przed tym, gdy dziecko uświadomi sobie w ogóle, że istnieje coś takiego jak błąd językowy, za który można być skarconym i ukaranym złą oceną.
Wczesna, przedszkolna nauka języka to szansa na nasiąknięcie językiem obcym, zanim dziecko zrozumie, że to w ogóle jest język obcy i jako taki stanowi barierę, jest źródłem stresu, właśnie z obawy przed popełnieniem błędu. Dziecko w wieku przedszkolnym, podejmując spontanicznie próby imitacji obcych dźwięków czy formułowania pierwszych, nawet nieporadnych i stosunkowo prostych wypowiedzi w języku obcym, najzwyczajniej nie zdaje sobie jeszcze sprawy, że ewentualnie popełnia jakieś błędy, ma więc unikalną szansę po prostu cieszyć się i bawić językiem obcym.
Jak pokazują zarówno "twarde" wyniki badań jak i wieloletnia klasowa praktyka, także na kursach prowadzonych wg. koncepcji Teddy Eddie, jest to dla malucha cudowne doświadczenie, które buduje solidny fundament pod sukcesy językowe w kolejnych latach.
Autorem tekstu jest dr Grzegorz Śpiewak - przyjaciel i ambasador marki Teddy Eddie, a ponadto kluczowy trener i naczelny doradca ds. metodyki nauczania polskiej filii wydawnictwa Macmillan Education. Ma na swoim koncie szereg publikacji naukowych i popularyzatorskich, a także kilka prawdziwych bestsellerów. Najnowszym z nich jest seria przewodników ‚Angielski dla rodziców’, oparta na jego autorskiej koncepcji metodycznej deDOMO (deDOMO Education 2010).
Źródło: https://edubears.pl/2018/07/08/w-jakim-wieku-zaczynac-nauke-jezyka-obcego/
Takie podejście do procesu poznawania języka obcego przynosi realne efekty - nasi kursanci od najmłodszych lat potrafią płynnie, naturalnie i bezstresowo komunikować się w języku angielskim.
Czekamy na Ciebie w Handy English, gdzie zapewnimy Twojemu dziecku przyjemną i efektywną naukę języka angielskiego.
Przyjdź i zobacz co proponujemy - zapisy na rok szkolny 2022/2023 już się rozpoczęły! Liczba miejsc w grupach ograniczona!
Zapisz swoje dziecko już teraz!
Terminy zajęć otwartych:
- 30 sierpień 2022 godz. 17:00 2-4 latki
- 31 sierpień 2022 godz. 17:00 5-7 latki
- 6 wrzesień 2022 godz. 16:00 2-3 latki, godz. 17:00 4-7 latki
- 8 wrzesień 2022 godz. 16:00 2-3 latki, godz. 17:00 4-7 latki
- 13 wrzesień 2022 godz. 16:00 2-3 latki, godz. 17:00 4-7 latki
- 15 wrzesień 2022 godz. 16:00 2-3 latki, godz. 17:00 4-7 latki.
Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o naszej szkole? Masz jakieś pytania odnośnie kursów?
- Zobacz nas na Facebooku: https://www.facebook.com/handyenglish
- Zobacz nas na Instagramie: handy_english_szkola
- Zadzwoń pod numer: 783 062 161
Handy English Akredytowane Centrum Metody Teddy Eddie
43-200 Pszczynaul. Plac Targowy 13
tel. 783062161
kom. 783062161
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Handy English
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Handy English" podaj