Wiadomości

  • 18 marca 2025
  • 31 marca 2025
  • wyświetleń: 14850

[FOTO] Debata "Edukacja jest najważniejsza". Spotkanie z Krystyną Szumilas w Pszczynie

W poniedziałek 31 marca Oddział ZNP w Pszczynie zorganizował w starostwie debatę pod hasłem "Edukacja jest najważniejsza". Wzięli w niej udział zaproszeni goście ze środowisk edukacyjnych oraz członkowie pszczyńskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Spotkanie z Krystyną Szumilas w Pszczynie organizowane przez ZNP - 31.03.2025 · fot. ZNP Pszczyna


W debacie uczestniczyli:

  • Poseł na Sejm RP, przewodnicząca Sejmowej Komisji Edukacji i Nauki - Krystyna Szumilas
  • Poseł na Sejm RP, pszczynianin - Maciej Tomczykiewicz
  • Członek Prezydium ZG ZNP, Prezes Okręgu Śląskiego ZNP - Aneta Mastalerz
  • Starosta Pszczyński - Grzegorz Wanot
  • były Naczelnik Urzędu rejonowego w Pszczynie, dyrektor Parku Śląskiego, Dyrektor Wydziału Przekształceń Urzędu Wojewódzkiego - Krzysztof Pająk
  • Dziekan Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego - dr hab. prof.UŚ Seweryn Kowalski
  • prodziekan ds. nauki i współpracy z zagranicą Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Mirosław Chorążewski
  • Dyrektor Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej w Pszczynie - Teresa Musik


Pomysłodawcą i głównym organizatorem był Mirosław Kozik - członek ZG ZNP, Przewodniczący Komisji Kultury, Sportu i Turystki ZG ZNP, Sekretarz Zarządu Okręgu Śląskiego ZNP, Prezes Oddziału ZNP w Pszczynie.

Spotkanie rozpoczęło się od krótkiego wystąpienia poseł Szumilas na temat prac nad naprawą polskiej edukacji. Potem głos zabrał poseł M.Tomczykiewicz, który podkreślił konieczność zmian w edukacji i zadeklarował swoją daleko idącą pomoc.

W dalszej części prezes Oddziału ZNP w Pszczynie M. Kozik przedstawił dotychczasowe osiągnięcia w działalności Oddziału oraz wspomniał, na jakich płaszczyznach musimy jako Związek działać, aby przyśpieszyć prace naprawcze. Prezes Oddziału ZNP w Pszczynie przedstawił szereg działań, które Oddział ZNP prowadzi na rzecz lokalnej społeczności i sektora edukacji. Jednym z punktów było Pszczyńskie Forum Nauki ,które już nie tylko w lokalnym środowisku stało się rozpoznawalną imprezą naukową, ale przyciąga słuchaczy i uczestników z terenu całej Polski, a nawet z zagranicy.

Podkreślił następnie dwa najważniejsze obecnie punkty, które należy procedować na poziomie Sejmu RP:

1. Inicjatywa obywatelska ZNP. Jest to niezbędny i jedyny na początek krok do odbudowy prestiżu zawodu nauczyciela. Procedowanie tej inicjatywy jest konieczne już, jak najszybciej. Prezes dodał, że nie rozumie opieszałości Komisji, zwłaszcza, że chęć negocjacji zadeklarowały chyba wszystkie związki. Przecież bez godnej i dobrej płacy nie będzie w szkole młodych nauczycieli. Wszyscy wiedzą, że w szkołach pracują coraz starsi nauczyciele, dla młodych zawód ten dawno przestał być atrakcyjne, między innymi ze względu na brak stabilności finansowej.
2. Komisje dyscyplinarne. Prezes Kozik poruszył sprawę komisji dyscyplinarnych, punktując działania bielskiej delegatury Śląskiego Kuratorium Oświaty oraz wyraźną niechęć Śląskiej Kurator Oświaty do podjęcia współpracy w tej sprawie.

Nauczycieli, którzy starli się z bielską delegaturą Śląskiego Kuratorium oświaty, podzielili się swoimi odczuciami i emocjami, podkreślając między innymi:

  • brak predyspozycji pracowników kuratorium do prowadzenia postępowań dyscyplinarnych
  • przekraczanie uprawnień i wykorzystywanie stanowiska
  • wchodzenie w rolę sędziego, prokuratora
  • wywoływanie u nauczyciela emocji, które powodują stres, płacz, chęć rezygnacji z zawodu
  • decyzja o rezygnacji z awansu, by nigdy nie mieć nic wspólnego z tym budynkiem i pracownikami kuratorium


- Czy Pani Kurator zdaje sobie sprawę z konsekwencji działań swoich pracowników? Żadne postępowania sądowe, policyjne ani prokuratorskie, a przeżyłem wiele takich, nie budzą tyle skrajnie negatywnych emocji - pytał Mirosław Kozik podczas spotkania ze Śląską Kurator Oświaty.

- Odpowiedź na pismo, które Oddział ZNP w Pszczynie wystosował, jest bulwersująca, ale też pogrążająca kuratorium. Pani Kurator nie ma ochoty, chęci, a może odwagi, odpowiedzieć na zadane ogólne pytania - punktował panią Kurator Prezes Kozik podczas spotkania w Katowicach. - Uciekanie od odpowiedzi stawia przedstawione przez Panią Kurator pismo jako polemikę na zasadzie pars pro toto i przedstawianie półprawd. To odpowiedzi tylko na te pytania, które z punktu Kuratorium są neutralne i wygodne. Można domniemywać, i to nie tylko moja ocena - stwierdził M. Kozik i dodał, że lepiej nie odpowiedzieć na pytania, które prawdopodobnie przedstawiają fakty:

  • o znikomej skuteczności rzeczników dyscyplinarnych
  • ich nieefektywnej i krzywdzącej dla nauczycieli pracy
  • oraz braku zasadności finansowania etatów pod taką działalność


Podsumowując ten punkt prezes Kozik zaznaczył, że konieczna jest natychmiastowa zmiana rozporządzenia o komisjach i rzecznikach dyscyplinarnych. Przedstawione zostały również najważniejsze kierunki i wytyczne zmian.

Tym wywodom uważnie przysłuchiwali się goście - posłowie i obiecali wnikliwie przyglądać się sprawie. Następnie rozpoczęła się dyskusja, w której wzięli udział nauczyciele i dyrektorzy. To była merytoryczna dyskusja punktująca ostatnie lata "deform", ale i obecną opieszałość w sferze koniecznych zmian w edukacji. Uczestnicy poruszyli kwestie tego, co należy zmienić i procedować ku stworzeniu "Edukacji naszych marzeń".

Była to bardzo potrzebna debata w duchu dialogu społecznego i wymiany poglądów. Rozmawiano między innymi o pomysłach MEN na wprowadzanie nowych przedmiotów do szkół, znacznego ograniczania ilości godzin przedmiotów ścisłych, braku odpowiednio przygotowanych nauczycieli. Wielokrotnie podkreślano zbyt wielkie tempo tych zmian bez wprowadzenia koniecznych podstaw w postaci dobrze wykształconych nauczycieli. Wszyscy zgodzili się z tym, że najpierw trzeba dobrze przygotować grunt (odpowiednie kierunki studiów, opracowanie podstaw programowych, znaczne odchudzenie ich), a potem wprowadzać zmiany.

Dyskutujący wypunktowali braki w doprecyzowaniu przepisów dotyczących godzin nadliczbowych i ponadwymiarowych, rozliczania tych godzin, rozwiązania sprawy tzw. godzin czarnkowych. Nauczyciele pytali o pracę z uczniami z orzeczeniami, o pomoc w sferze emocjonalnej dla pedagogów, którzy borykają się z problemami w kontaktach z uczniami i ich rodzicami.

Poruszono też tematy związane z wynagradzanie nauczycieli, którzy pracują w kilku szkołach, bo przepisy są nieprecyzyjne i często absurdalne. Nauczyciele podkreślali, że w szkołach jest coraz więcej starszych nauczycieli, środowisko oświatowe się starzeje.

Mocnym akcentem był udział w dyskusji kierownictwa Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego. Pan Dziekan podkreślił, że nabór na kierunki pedagogiczne jest w sumie znikomy, nie ma chętnych wśród młodzieży do pracy w tym zawodzie. Musi znacznie ulec zmianie etos nauczyciela, inaczej będziemy się nadal borykać z brakami kadrowymi. Potrzebna jest też korelacja między podstawami programowymi na różnych etapach edukacji. Nauczyciele nie mają poczucia stabilizacji finansowej, potrzebna jest perspektywa stałego wzrostu wynagrodzenia.

Zadano również pytania dotyczące matur i egzaminów - czy matematyka będzie nadal, czy formy i terminów nie można zmienić. - Matematyka będzie - odpowiada pani Szumilas. Reszta jest milczeniem, chociaż uczelnie wyższe nie mają nic przeciwko zmianom terminów.

Debata trwała ponad dwie godziny. Pani Poseł Szumilas starała się na bieżąco udzielać odpowiedzi i kilkakrotnie poinformowała, że konkretne postulaty przekaże do Ministerstwa i przedstawi na posiedzeniu Komisji.

Posumowania całej debaty dokonała Prezes Okręgu Śląskiego ZNP Aneta Mastalerz.

Prezes M. Kozik powiedział na zakończenie: - Dziękuję wszystkim uczestnikom za udział w debacie. Ten dzień i to wydarzenie jest dowodem, że trzeba rozmawiać, a ta polemika "na dołach" jest bezcenna do dalszych zmian w edukacji.

Prof. Łukasz Andrzej Turski powiedział:

- Przyszłością Polski są młodzi ludzie. Nie można budować nowoczesnego państwa na węglu, miedzi i iluzji gazu łupkowego. Trzeba ją tworzyć, jakby tych rzeczy miało nie być.

I to również wybrzmiało podczas spotkania. Edukacja stoi na pracy oświatowych stachanowców (nauczycieli pracujących w wielu szkołach na kilku nieraz etatach). Nie ma młodych nauczycieli. I nie przyciągniemy do zawodu najzdolniejszych, dopóki nie przywrócimy prestiżu zawodu nauczyciela. Ale by to zrobić, trzeba wprowadzić postulaty ZNP - a w szczególności Obywatelską Inicjatywę Obywatelską. Zróbmy ten krok - ale już - tak można podsumować wiele wątków dyskusji. Z tego spotkania powstanie raport, który struktury ZNP przekażą pani Poseł i panu Posłowi. ZNP przekaże również ten dokument do Ministerstwa i grup roboczych.

- Dziękujemy bardzo za udział w debacie i mamy nadzieję, że działania Związku w dziedzinie naprawy oświaty zostaną jeszcze bardziej docenione przez środowisko i zyskają poparcie wszystkich pracowników edukacji - mówią przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Renata Zborowska

źródło: ZNP Pszczyna

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.